Za značkou H&M se v reálu skrývá švédská oděvní společnost s plným názvem Hennes&Mauritz AB. H&M se zaměřením na tvorbu kolekcí Ready-to-Wear pro muže, ženy, teenagery i děti. Věhlas a oblibu získala tím, že nabízí stylovou módu za malé peníze.
Historie značky H&M
Společnost byla založena dva roky po druhé světové válce, přesněji v roce 1947, ve švédském Västerasu. K názvu H&M se však museli teprve dopracovat. Nejprve své oděvy H&M totiž prodávala pod značkou Hennes.
Hennes, čili česky „Jejich“, byla značka, která se zaměřovala na tvorbu a prodej dámské módy. Od svého prvopočátku společnost chtěla vytvořit rozsáhlý oděvní řetězec, který by prodával stylové oblečení o vysoké kvalitě za malé peníze. H&M svou první prodejnu otevřelo ve Västeras jako Hennes, ale velmi záhy firma otevřela síť obchodů po celém Švédsku. V šedesátých letech minulého století pak společnost expandovala do Norska a Dánska. Společnost však cítila, že s prodejem pouze dámské módy si nevystačí, a proto se s tím rozhodla něco udělat, přesněji se rozhodla přerodit z Hennes na H&M.
H&M vznikla až po roce 1968, kdy Erling Persson koupil firmu Mauritz Widfirss a dal obě dohromady. Tehdejší značka Mauritz pro změnu prodávala ryze pánskou módu, která se zaměřovala na myslivectví, outdoor módu. Fúzí pak vzniklo H&M. Dodnes rodina ve firmě figuruje. Spojením firem pak prodávali módu „pro všechny“. Jejich snahou bylo tvořit pohodlné stylové oděvy, které se nesly na vlně neformální ležérnosti. Od roku 1968 jejich popularita pouze roste. Svou pozici H&M ještě více posílilo, když v roce 1970 do svého prodeje zařadilo i linii určenou dětem a teenagerům.
H&M prodej a produkce
H&M postupně expandovala do zemí Evropy, kde se jí v některých zemích velmi dařilo. Značku si oblíbili zejména ve Švýcarsku. Zaujmout se snažila i jinde (Nizozemí, Rakousko, Belgie, Lucembursko a Finsko. V průběhu let se nakonec vypracovala na největšího oděvního prodejce ve Švédsku a pátou vůbec největší švédskou společnost. Postupem času začíná navrhovat i luxusní kolekce a troufne si prodávat i za vyšší cenu. Lidé, protože mají značku rádi, i takovéto kolekce přijímají.
H&M dnes
Nejobtížnější to H&M měla v zemích módy, ve Francii, Itálii a ve Španělsku. Dlouho jim v těchto zemích trvalo přesvědčit zákazníky, že móda H&M vskutku stojí za to. Velký posun pro H&M znamenalo otevření prvního obchodu za velkou louží, čili v USA. I zde to však nemá jednoduché, protože tu má mocnou konkurenci.
O módě H&M
Kouzlo této značky spočívá v tom, že produkuje stylové oblečení, které v sobě umně snoubí kvalitu a příznivou cenu. Skvělé na H&M také je, že díky ní vás nemusí mrzet, že nemáte na luxusní módu. H&M se totiž zaměřuje na tvorbu stylového oblečení s luxusním nádechem, které je však konfekcí a prodává se za nízkou cenu. Typické pro tuto značku také je, že v obchodech se něco nového objevuje vskutku každý den. O to zajímavější je pak skutečnost, že v obchodech se oblečení příliš neohřeje, obvykle se prodá do měsíce od naskladnění. Zákazníky navíc láká tato neustálá obměna. Společnost zákazníkům garantuje kvalitu výroby. Výrobci se vyznají v textiliích, k výrobě neužívá materiály, které obsahují nebezpečné chemické látky a zakládá si i na dobrých pracovních podmínkách pro své zaměstnance. Pro firmu trvale pracuje více než 50 návrhářů, kteří neustále přichází s něčím novým. Mají co dělat, podkategorií má H&M skutečně neuvěřitelný počet. Jedná se o: dámskou řadu Hennes, Woman Collection a LOGG, pánskou řadu Uptown, LOGG a Contemporary, mladou módu Rocky, Rocky Girl a Impuls, dětské a kojenecké řady Baby Baby, LOGG, Rocky a C-Depth. Kromě oděvních značek pak H&M má i kosmetickou řadu H&M Cosmetics, Basic Spa, Magnum, Steele, ResQ a FOB.
Co všechno u H&M najdete?
Dámská řada nabízí blůzy, halenky, svetry, korzety, košile, kalhoty, saka, bundy, boty, kabelky, mikiny, sukně, šaty a další módní doplňky. Nejčastějšími užívanými materiály je bavlna a hedvábí.
H&M a světoví návrháři
Možná jste to nevěděli, ale H&M v průběhu své éry spolupracovalo s celou řadou proslulých návrhářů, které si dáváme do spojitosti s tou nejdražší a nejluxusnější módou. Jedná se například o kolekce, které vznikly ve spolupráci s Karlem Lagerfeldem, Madonnou, Stellou McCartney, Viktor&Rolf, Roberto Cavalli, Kylie Minougue, Marimekko, Comme des Garsons, Matthew Williamson, Jimmy Choo, Sonia Rykiel, Lanvin, Versace, Sofia Coppola, Alexander Wang, Isabel Marant a s mnoha dalšími. V reklamních kampaních se objevila také Beyoncé nebo také Lana Del Ray.
H&M v České republice
H&M v České republice zažívá hotový boom, protože v současnosti u nás má na 38 prodejen a jak se zdá, počet to nebude konečný. Nejvíc obchodů naleznete v Praze, a pak v Brně, Ostravě, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Karlových Varech, Karviné, Liberci, Olomouci, Opavě, Ostravě, Pardubicích, Plzni, Prostějově, Ústí nad Labem a ve Zlíně. Tak velký rozmach v průběhu 12 let, co působí v České republice H&M zažilo.
Jak to má H&M s e-shopy
Evropa H&M poměrně značně kritizuje za nedostatečný počet e-shopů. Na ten věhlas, jaký má, jich má oproti jiným značkám skutečně málo. Nicméně, Česká republika se může radovat, od letošního roku pro ni H&M vytvořilo zbrusu nový e-shop, který naleznete na stránkách www2.hm.com. Více informací o společnosti pak naleznete na www.hm.com.
H&M v outletu
Módu H&M najdete u nás v celé řadě second handů, ale kromě toho je samozřejmě nabízí jak v kamenných outletech i online outletech.